Terwijl ik met mijn fietsbanden het sneeuw aan het ploegen was, viel mij de rokende stroomtrein op die parallel aan mijn weg liep. Toevallig had ik mijn camera bij mij en ging ik snel kijken of ik wat stroomtrein plaatjes kon schieten. Hij bleek op tweede kerstdag maar liefst drie ritten te maken. Te beginnen om één uur en te eindigen met een stamppot rit, waar stamppot verkrijgbaar zou zijn in het restauratie voertuig. Twee conducteurs gekleed in traditionele kleding liepen op het perron heen en weer een beetje sigaar en pijp te roken. Dat is nou eens mooi vrijwilligerswerk. De machinist en stoker waren echter al om zeven uur ’s morgens begonnen om alles rollende te krijgen. Langzamerhand liep het perron steeds wat voller met dagjesmensen en reizigers die echter allemaal bepakt waren met een camera. Het locomotief was al hevig aan het stomen en na een kleine vertraging vertrok hij dan toch richting Boekelo. Met een geplande tussenstop bij de plek waar vroeger de zoutfabriek stond. Het andere verkeer heeft voorrang op de stoomtrein en daarom moest de stoomtrein na een kleine vijftig meter alweer stoppen voor een overgang. De conducteur stapte uit en ging pontificaal op de kruising staan met een rode vlag. Nadat de machinist het groene sein had gekregen komt de stoomtrein weer op gang. Na de overgang komt de trein bijna weer tot stilstand. De conducteur moest er weer op. En zo vertrekt de trein in een wolk van rook richting Boekelo.
Kijk voor de reportage hier.